pirmdiena, 2015. gada 27. aprīlis

Alūksnes novada vidusskolas projekta Erasmus + skolēnu īstermiņa mobilitāte Itālijā, Lecce.

Alūksnes novada vidusskolas projekta Erasmus + skolēnu īstermiņa mobilitāte Itālijā, Lecce.

No 22.-27.aprīlim Itālijā norisinājās Erasmus+ KA2 pamatdarbības Stratēģiskās partnerības projekta “High school Drop Outs: One is too many!” ( Skolēnu atskaitīšana no skolas – arī viens ir daudz!” skolēnu īstermiņa mobilitāte. Dalībvalstis: Turcija, Apvienotā Karaliste, Itālija. Kipra, Norvēģija, Lietuva, Grieķija, Latvija, Bulgārija, Portugāle.
Lai gan projekts ir iesācies 2014.gada rudenī, esam paveikuši ļoti daudz. Līdz Itālijas braucienam visās partnervalstīs tika veikta aptauja, lai noskaidrotu skolēnus, kas ir riska grupā atbilstoši viņu sekmēm un skolas apmeklējumam, kā arī centāmies noskaidrot iespējamos cēloņus. Vairākkārt notika skolēnu un skolotāju projekta komandas sapulces, kurās apspriedām rezultātus un turpmākos risinājumus,  ieklausījāmies skolēnos, kāpēc ir tā kā ir, kādi tam iemesli. Aptaujas rezultātus un visu informāciju var apskatīties projekta blogā,kā arī kopējā mājas lapā: http://oneistoomany.net/.
       Izvērtējot rezultātus, nonācām pie mūsu nākošās aktivitātes : Skolēns māca skolēnu. Divas nedēļas notika eksperiments, kurā konsultāciju laikā skolēni ar labām zināšanām kopā ar skolotāju palīdzēja skolēniem, kuriem bija nepieciešams.  Kāpēc? Skolēni pauda viedokli, ka dažreiz viņi nejūtas droši, negrib izrādīt skolotājam savu nezināšanu, tāpēc ir vieglāk uzprasīt savam vienaudzim. Pēc eksperimenta ieguvēji bija gan skolēni, kuri mācīja, gan skolēni, kuri mācījās. Dažas atziņas:
      Bija jāsagatavojas, lai otram paskaidrotu
      No sākuma man bija uztraukums, vai mani sapratīs
      Man patika mācīt un palīdzēt citiem
      Man bija prieks, ka klases biedri ar manu palīdzību saprata tēmu un uzlaboja vērtējumus
      Man bija grūti izdomāt piemērus, kurus varētu atrisināt mazie
      Guvu pieredzi
      Es gribētu vēl mācīt

Un skolēni, kuri mācījās:
      Man liekas, ka no klasesbiedriem es sapratu labāk
      Es jutos drošāk
      Man bija grūti, bet vēlāk sapratu
      Es nemācīju, bet gribētu pamēģināt
      Uzlaboju savas zināšanas
      Es gribētu vēl tā mācīties

Tāpat skolā notika filmas par tēmu - skolēnu atskaitīšana no skolas, veidošana. Skolēni strādāja grupās un izveidoja 10 filmas, kuru idejas apkopojot izveidojām vienu, ko rādījām Itālijā. Visas partnervalstis iesniedza vienu filmu un mobilitātes laikā balsojām par labāko.
Uz Istituto Istruzione Secondaria Superiore E. Fermi (E.Fermi tehnisko skolu) devās trīs skolēni: Ģirts Vaskis, Gatis Skaistkalns un Elvīra Barinova, kurus pavadīja skolotāja Aina Ezeriņa. Skolēni dzīvoja ģimenēs, tādējādi vislabāk iepazinās ar itāļu kultūru un tradīcijām, kā arī ar izslavēto itāļu  viesmīlību un laipnību. Mobilitātes laikā skolēni apmeklēja skolu, hospitēja stundas, piedalījās angļu valodas stundās. Kā arī uzzināja skolas piedāvātās iespējas : skolā var apgūt dažādas profesijas kā pilots, IT speciālists, mehāniķis, elektriķis u.c., kā arī skolā ir programma, kas sagatavo skolēnus iestāšanai augstskolās. Itāļu skolēni bija sagatavojuši stāstījumus par saviem sasniegumiem, savu skolu un pilsētu. Paralēli tam notika darbs pie projekta uzdevuma, kā novērst skolēnu atskaitīšanu no skolas. Skolēni prezentēja mājas darbus: “Kā es jūtos savā skolā” (prezentācija projekta blogā), strādāja jauktās grupās, veidoja informatīvu plakātu par doto tēmu.
            Darbojoties skolēniem jauktās komandās no 10 valstīm bija jāmāk komunicēt, aizstāvēt savas idejas, izteikt savu viedokli utt.
Elvīra saka: “Šīs mobilitātes laikā es ieguvu iespaidu par itāļu kultūru, ieguvu jaunus draugus un milzīgu pieredzi. Vislielākā pieredze bija tieši kultūras iepazīšana un prasme sadarboties ar citu valstu pārstāvjiem, kas, mūsdienās, daudziem varētu sagādāt lielas grūtības, jo reti kurš spēj sadarboties ar citiem un atrast kompromisu. Galvenais mobilitātes laikā bija prasme komunicēt, būt tolerantam un ieinteresētam iemācīties kaut ko jaunu. “
Savukārt Gatis pauž: ”Pastiprināju savas angļu valodas prasmes , iepazinu jaunus cilvēkus , ieguvu jaunus draugus un iepazinu itāļu kultūru .”
Skolēni viennozīmīgi uzlaboja komunikācijas prasmes, valodas prasmes, ieguva jaunus draugus un citu skatu uz dzīvi. Pavadot laiku kopā, viņi uzzināja daudz jauna par citām valstīm, par izglītības sistēmu, saprata, ka skolēni visā Eiropā ir tādi paši, ar tādām pašām problēmām un tādiem pašiem priekiem. Pateicoties Erasmus+ projektam skolēniem un skolotājiem ir iespēja iepazīt citas valstis, mācīties citu pieredzi, dalīties ar savējo.

Projekta koordinatore Latvijā Aina Ezeriņa

pirmdiena, 2015. gada 2. februāris

31.janvāris -Erasmus+ komandas sanāksme

Janvāra pēdējā sestdienā notika ERASMUS+ komandas tikšanās ( gan skolotāji, gan skolēni) . Mūsu galvenais uzdevums bija izanalizēt iemeslus, kāpēc skolēni ir tuvi atskaitīšanai no skolas, kā arī apskatīties visas iesniegtās filmas un izvēlēties vienu labāko. Noskatoties iesniegtās filmas, mēs izlēmām, ka tiks apvienotas filmu idejas un izveidota viena komanda, kura nofilmēs un samontēs video kopā. Atbildīgais – Gatis Skaistkalns. Filmas iesniegšanas datums – 16. Februāris. Viens no mūsu galvenajiem uzdevumiem ir rīkot pasākumus, kas veicinātu skolēnu ieinteresību skolas dzīvē, tāpēc mēs nolēmām dot aizpildīt anketas pirms un pēc pasākumiem, lai saprastu, vai tāda veida tikšanās palīdz vai nē. Lai skolēni gūtu priekšstatu, cik grūti ir būt skolotājiem, nolēmām arī veikt eksperimentu. Skolotāji izvēlās skolēnu/skolēnus, kas tiem palīdzēs konsultāciju laikā, tādejādi skolēni iegūs pieredzi, saprašanu, un, iespējams, ietekmēs citus skolēnus mainīt domas par to, kā skolā uzdvedās, kā arī cik lielu darbu skolotāji iegulda savos skolēnos. Šis eksperiments ilgs divas nedēļas, varbūt, pat vairāk, ja skolotāji atbalstīs šo ideju un būs redzamas izmaiņas. Nākamā komandas tikšanās tiek plānota 05.01.2015. (ceturtdiena) , kur mēs apspriedīsim, kuri skolēni būs tie, kas palīdz skolotājiem, uzzināsim par filmas tapšanas progresu un izlemsim nākamos, svarīgākos darbus!

ceturtdiena, 2015. gada 8. janvāris

Skolēnu sanāksme

"Erasmus+" skolēnu komandas pirmā tikšanās reize notika 16.12.2014. Komandā uz šo brīdi, neskaitot skolotāju, ir 12 skolēni no 8-12.klasēm. Tie ir : Marta Dzelzkalēja-Kalēja, Sanija Mika, Vlada Agofonova, Agnese Tomiņa, Mikus Cekulis, Kristers Musts, Gatis Skaistkalns, Dana Melgalve, Guntis Celms, Elvīra Barinova, Artis Maksims un Lāsma Teterovska. Mūsu pirmie uzdevumi: -> "ERASMUS+" siena skolā, kur tiks publicētas visas aktivitātes saistībā ar šo projektu. -> Īsfilmas sagatavošana "High school drop outs" , ievērojot kritērijus. -> Aptauju izdalīšana, izvērtēšana. -> Jāapdomā tādi jautājumi, kā : "Kādas mācību stundas vēlētos skolēni redzēt? Kā iesaistīt skolēnus darboties skolas dzīvē? Ko mēs mainītu skolā, ja būtu iespēja? Kā ir pašlaik mācīties? Kā ieinteresēt skolēnus mācīties mācību priekšmetus?" -> Jāizdomā kā un kad organizēt semināru skolotājiem, kurā mēs, Erasmus+ komanda, ieteiksim, kā varētu būt interesantāk pasniegt stundas, lai skolēni vairāk tiktu ieinteresēti mācībās un jaunajās vielās. Pēc tam izmantosim to praksē. Pēc prakses nedēļas, aptaujāsim skolēnus, lai uzzinātu viņu viedokli par un ap šīm izmaiņām. -> Jāapspriež, kā mēs varētu noorganizēt kādu ekskursiju skolotājiem, lai viņi pamācās jaunas metodes, idejas un saprot, kādas iespējas viņi var izmantot, lai ieinteresētu visu vecumu bērnus mācīties. Elvīra Barinova