No 29.02.-04.03.2016. Alūksnes novada
vidusskolas skolotāji Vadims Savkovs un Aina Ezeriņa kopā ar skolēniem Danu
Melgalvi, Gunti Celmu, Kristeru Mustu piedalījās projekta “High school drop
outs – One is too many” ( Skolēnu atskaitīšana no skolas: arī viens ir daudz!”)
mācīšanās aktivitātē Portugālē.
Lai varētu piedalīties projekta
darba sesijā tika veikts apjomīgs sagatavošanās darbs. Mācīšanās aktivitāte
ietvēra sevī skolēnu Parlamenta izveidi savā skolā, diskusijas par izglītības
problēmām, kā arī problēmu risinājumus. Divu mēnešu ilgā darba posmā mūsu
skolēni kopā ar skolotāju atbalstu nonāca pie sekojošiem secinājumiem. Izglītības sistēmas problēma
attiecībā uz bērnu ‘’atkrišanu’’ mūsuprāt iedalāma divās daļās ; 1. Izglītības
satura problēma
2.
Interešu izglītības problēma (bērnu brīvā laika pavadīšanas iespējas)
Runājot
par izglītību saturu jau vairākus gadus tiek atzīmēts, ka tas ir novecojis,
neatbilst mūsdienu prasībām un vajadzībām. Lai skolēns varētu veiksmīgi
iekļauties modernajā sabiedrībā, ir nepieciešams izglītību diversificēt un
profesionalizēt. Vēl jo vairāk, uzskatām, ka Latvijā ir jāievieš obligātā
vidējā izglītība, jo saņemot to mūsu jaunieši kļūtu konkurētspējīgāki darba
tirgū pēc mācību beigšanas.
Diversifikācija
jeb izglītības dažādošana nozīmē, ka jāveido sistēma, kurā izglītības
pakalpojumus varētu sniegt gan iestādes, gan individuāli skolotāji, gan cilvēks
pats sev, saņemot par to valsts atzītus izglītības dokumentus..Par
nepieciešamību dažādot izglītību liecina tas fakts, ka Latvijā ir diezgan daudz
cilvēku, kas veiksmīgi strādā specialitātēs, kuras nekad nav apguvuši. Jādažādo
ne tikai izglītības iegūšanas veids, bet
arī saturs. Bloku sistēma spētu pilnveidot tagadējo mācību sistēmu. Jo ja
skolēnam ir jāpavada 7-9 stundas skolā un katrā stunda ir jāmācas cits
priekšmets, laikā, kad stundas ir beigušās viņš neko vairs neatceras. Bloku
sistēma piedāvā sadalīt priekšmetus pa radniecigās grupās, vai arī pa tos
grupēt atbilstoši skolēna izvēlētajam mācību virzienam.
Piemēram, sadalot priekšmetus radniecīgo priekšmetu
blokos : Valodu diena, Dabaszinātņu diena u.c. Audzēknim atvieglotu mācību
procesu ar to, ka koncentrēties uz radniecīgu priekšmetu apguvi būtu vieglāk.
Var arī vidusskolas posmā ieviest skolēnu specializāciju atbilstoši iespējamai
nākotnes profesijai, tādā veidā skolēnam padziļitoti apgūstot nepieciešamo
mācību priekšmetu blokus (piemēram, skolēnam, kurš vēlas nākotnē nodarboties ar
tehniku pdziļināti apgūt eksaktās zinātnes uc.). Būtisks jautājums ir arī par
to, lai pēc mācībām skolēns interesanti un lietderīgi pavadītu brīvo laiku.
Būtu jāmaina skolu darbs tā, lai arī pēc stundu beigām skolēniem gribētos tur
uzturēties, apgūstot jaunas zināšanas un prasmes, pavadot laiku ar vienaudžiem,
iegūstot jaunu pieredzi. Šobrīd retās skolas piedāvā šādu iespēju. Bieži vien
piedāvātie pulciņi un nodarbības skolēnam nav interesantas vai piemērotas.
Portugālē
skolēni tika sadalīti trijās lielās darba grupās, kurās, savukārt, katram
vajadzēja prezentēt un aizstāvēt savas valsts izvirzītos priekšlikumus, ieklausīties
citos un atrast kopējos secinājumus problēmām izglītībā un to risinājumus.
Prieks par to, ka mūsu skolas skolēnu priekšlikumi tika ņemti vērā un publicēti
nobeiguma secinājumos. Mācīšanās aktivitātes ietvēra grupu darbu, diskusijas,
kā arī prezentēšanas prasmes. Skolēniem bija jāmāk pielietot iegūtās angļu
valodas zināšanas skolā praktiskā darbā. Nav viegli vienoties 10 valstīm par
kopējām izglītības problēmām un to risinājumiem. Kopdarbu bija nepieciešams
apkopot prezentācijā un prezentēt auditorijai. Pēc skolēnu grupu prezentācijām
tika balsots par labākajiem priekšlikumiem, kas būtu neieciešami , lai
samazinātu skolēnu atskaitīšanu no skolas.
Darba gaitā skolēni iepazinās ar Vila Verde
privāto skolu, kura piedāvā apgūt daudzas izglītības programmas, rezultātā
iegūstot iemaņas dažādās profesijās, kā pavārs, oficiants, mehāniķis,
elektriķis, dizaineris utt. Katru dienu mūs priecēja skaisti, pašu skolēnu
klāti pusdienu galdi nu gluži kā augstas klases restorānos (viņu skolotājs
gatavo pusdienas portugāļu futbola izlases komandai). Tāpat skola piedāvā apgūt
vidusskolas programmu arī nepilna laikaapmācībā. Skolēni par pusdienām norēķinās
speciālos bankomātos, nav nekādas kases. Skolas jaunieši piedalās ļoti daudzos
projektos, ir aktīvi un ļoti radoši.
Portugāle,
ļoti fascinējoša valsts ar arhitektūru, kas ir saglabājusies gadsimtiem, ar
katedrālēm un baznīcām katrā ielas galā, ar smaidīgiem cilvēkiem, ar mājām ar
zilām flīzītēm, ar ziedošajām magnolijām un rododendriem un okeāna elpu. Mēs
apskatījām vairākas pilsētas: Porto, Bragu un mazāku pilsētiņu – Vila Verde.
Apmeklējām Labā Jēzus svētnīcu, kas ir iekļauta UNESCO sarakstā. Projekts deva
iespēju mazlietiņ ieskatīties Portugālē, un jau iemīlēt to, kas liek domāt, ka
noteikti kādreiz būs tur jāatgriežas. Jaunieši guva lielu pieredzi savā dzīvē,
jo tik tāls brauciens visiem bija pirmo reizi. Katru reizi rakstot par projekta
aktivitātēm, ir jāuzsver, ka jaunieši iemācās komunicēt ar dažādu valstu
pārstāvjiem, iegūst jaunus draugus, jaunas atziņas un pieredzi visai dzīvei un
vēl un vēl daudz ieguvumu. Un vērtības jau nemainās, mainās cilvēki, valstis,
taču atziņas paliek.
Aina Ezeriņa, projekta koordinatore
Nav komentāru:
Ierakstīt komentāru